Aktuellt datum och tid: 14 jul 2020, 17:11

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 "Varför jag går till Porslinan istället för Likström" 
Författare Meddelande
T4

Inlägg "Varför jag går till Porslinan istället för Likström"
Som vi vet har ett antal spelar (i synnerhet de som spelar Magic) börjat spela på Porslinan istället. Detta har märkts genom att medlemmar försvunnit från Magic-kvällarna på onsdagar.

Jag har kontakt med en av medlemmarna som har nämnt följande anledningar för varför han och hans polare numera hellre hänger på Porslinan än Likström, något vi kan hålla i bakhuvudet. Här är anledningarna han uppgav:

- Trevligare miljö
    - Det finns en cafeteria
    - Skönare stolar
    - Bättre bord
    - Lättare att komma in (man behöver inte vänta på någon med nyckel)
    - Gott om utrymme, ingen risk för trängsel
    - Mysigare stämning
    - "De andra på Likström spelar liksom över vår nivå, så vi spelar ändå bara med varandra."

11 feb 2015, 12:17
T100
Användarvisningsbild

Inlägg Re: "Varför jag går till Porslinan istället för Likström"
*Trevligare miljö är luddig, antar att det kokar ner till bl.a. stämning, stolar & bord?

*Cafeteria har vi ingen som vill stå i, det är lättare när man kan betala ut lön till någon att stå där och servera. Det är lätt att glömma att vi är en ideell förening där styrelsen i princip har fått göra allt jobb tidigare. Sen så kan en viss del av cafeteriaproblemet lösas genom att vara lite nyfiken och ställa en fråga eller två. T.ex. så bjuder vi på kaffe till alla som vill ha, man behöver bara starta kaffekokaren.. Vi tar däremot tacksamt emot förslag på annat vi kan göra för våra medlemmar.

*Stolar är lite svårare.. Då vi har många olika sorters verksamhet i lokalen måste vi kunna ställa undan stolarna som normalt står framme, samt att kunna ställa fram fler stolar. Av denna anledning får stolarna inte ta för stor plats, de måste t.ex. vara stapelbara. Det sagt så är det nog dags att fräscha upp lite bland möblemanget. Har ni tips på bra, sköna stapelbara stolar för ett vettigt pris så är vi grymt intresserade.

*Bättre bord - Vi har köpt in de små svarta ikeaborden nyligen då de är billiga och går lätt att flytta runt för att skapa långbord eller liknande. Det går dessutom relativt lätt att skruva av benen och gömma undan borden om ytan behövs till annat. Vad är det som är dåligt med dem och vad söker ni för bord istället?

*Nyckeln kommer också av att det är ideellt, det är någon som lägger sin egna fritid på att vara intresserad i förening och komma dit och öppna åt folk. Detta hade gått att lösa genom att betala ut 20'000/mån i lön till någon som kan vara i lokalen på heltid, men vår budget klarar tyvärr inte det någon längre tid. Det lättaste sättet att åtgärda detta är att vara intresserad i föreningen och visa att vi kan lita på er med en nyckel. Vi försöker prioritera att de som driver evenemang och aktiviteter i lokalen har tillgång. En annan lätt fix är att nyckelpersonen som brukar öppna kommer dit lite tidigare, eller om det inte går p.g.a. jobb eller dylikt, att man satsar på att "officiellt" öppna en liten stund senare. Eller så kan man som medlem ringa upp någon av "nyckelpersonerna" i föreningen (se föreningen i menyn överst på sidan) och be att få låna nyckel så kan man själv öppna.

* Trängselproblem låter trevligt, det är väldigt sällan jag märkt av det. Vad är problemet mer exakt? Jag har svårt att tänka mig att ytan inte räcker till vid normalt spelande. Slut på platser vid borden eller slut på stolar? Om man kör en större turnering på 40-50 pers kan jag förstå att det blir trångt. Men det är inga problem att vara 20 pers i lokalen som spelar brädspel, jag har svårt att tänka mig att magic tar mer plats per person.

* Stämningen har vi försökt förbättra genom att få upp lite tavlor och annat. Vi har även fräschat upp köket rejält och köpt in bokhyllorna m.m. de senaste årent för att lokalen ska kännas fräschare. Har ni konkreta förslag här är vi väldigt öppna för dem. Dock ska man tänka på att lokalen är planerad att rivas på sikt och vi vill inte lägga alltför mycket resurser på saker vi inte kan ta med oss när vi byter lokal.

* Nivåproblemet låter tråkigt, jag misstänker att denna känslan kan infinna sig hos brädspelare och figurspelare också. Jag kan inte tala åt andra, men jag försöker vara så hjälpsam och öppen som möjligt. Tyvärr är mina people-skills inte de bästa. Att det bildas qlique:ar (kommer inte på något bra svenskt ord?) är naturligt men det kan också göra det svårt för nytt folk att komma in. Det bästa sättet jag har hittat är att bara försöka vara med på allt så mycket som möjligt, så man lär känna folk, sen blir det rätt lätt att snacka om allt möjligt, t.ex. att få hjälp med att spela/bygga lekar, eller att hitta på andra skojjigheter.

Det ligger i allas intresse att förbättra föreningen på alla vis vi kan, de som har makten att göra störst förändring är ni, våra medlemmar själva genom att helt enkelt brinna för något. Det är en föreningen vi driver ihop bäst vi kan men vi behöver all hjälp vi kan få. Sen är det lätt att glömma bort att föreningen har många olika former av aktiviteter med många olika krav på lokalen, vilket självklart gör att vi måste göra kompromisser.

11 feb 2015, 14:05
T20

Det kom till mitt kännedom i måndags att det är folk ur magicgruppen som sedan ett tag håller till på porslinan. Som jag förstod av Joel R som jag snackade med är det främst för att de inte känner sig helt välkomna då de andra i magicen kör på en annan nivå och att de känner sig undanskuffade. Det är ju viktigt att betona att alla som betalar medlemsavgift har lika stor rätt till de öppna eventen som planeras i Likströms lokal.

Angående lokal, möbler och café punkterna håller jag med Daniel i det han skriver. Vi är en ideell förening och kan därav inte konkurrera med de resurser som en organisation som Porslinan kan erbjuda i from av öppenhet och café. Angående bord och stolar kan jag hålla med om att vi kan se över stolsmöjligheter men borden är väldigt bra för verksamheten utifrån våran lokal.

/David

11 feb 2015, 15:05
T12

Kan ju som motpol nämna att vi figurspelare valt att delvis flytta från Porslinan till Likström då öppettiderna på Porslinan på helgerna är väldigt begränsande om man vill spela spel som tar lång tid samt jobbar dagtid. I övrigt håller jag med föregående talare, Likström är en ideell förening och kan då inte erbjuda den service andra verksamheter kan.

15 feb 2015, 22:36
T4

Det mesta har tagits upp redan, så kommer bara kommentera själva nivåsaken och det med nyckel.

Förstår om det kännts så förra året att vi inte kom in, då ingen i vår grupp hade nyckel längre. Nu har vi det och jag är oftast på plats minst en kvart innan, om det funkar med jobb och dylikt.

Att vi är på olika nivå, så blir det ju i en "sport" eller vad man nu ska kalla Magic. Vi håller på att bygga ihop 2 lekar som är tänkta att lånas ut till de som saknar kort som då kan vara med i matchen på samma nivå som vi andra. Sen har vi även ett nytt initiativ med formatet Pauper där man bara får spela med commons (de vanligaste korten) så att alla har råd att lägga pengar på en bra lek. Det kostar max 150:- att få ihop en bra pauperlek, de mesta korten kan man även få av oss andra, det gäller bara att vara lite kommunikativ. De känns lite omotiverat för oss andra kanske att spela på nybörjarnivå, bättre då att locka fram den kompetativa spelaren inom nybörjarna? Själv fick jag förlora varje match ett bra tag då jag började med legacy. Men det handlar ju om intresse.

Tycker ändå vi förra året försökte närma oss de andra, men ingen hade ett intresse av att vara med?

Som en motpunkt kan jag även nämna att i onsdags kom det en kille som ville vara med och spela men som aldrig testat magic innan, vi va en extra i turneringen så det va inga problem att en satte sig ner och lärde ut grunderna i spelet.

16 feb 2015, 16:01
T4

Jag tror inte det är något problem för föreningen att vi är några som valt att flytta vår onsdags-magic till porslinan. Den viktigaste anledningen är nog ändå att vi spelar på olika sätt (och mestadels olika format). Utbytet av att då spela i samma lokal "bara för att" känns begränsat.
Jag tycker bemötandet i stort varit bra på onsdagarna, vill en fråga nåt är folk tillmötesgående. Gör en det inte slipper en någon som försöker propsa på en sin syn på hobbyn. Och som tidigare nämnts är det knappast realistiskt att på ideell nivå konkurrera med komfortnivån porslinan kan erbjuda.

Tycker snarast magic-spelarna ska ha en eloge för att de verkligen försöker med initiativ som det Jonatan nämner ovan.

17 feb 2015, 01:36
T4

Självklart ska man få spela Magic på den nivå en själv vill! Och ja det är upp till var och en var man vill göra det.

Själv tycker jag det var mycket trevligare när vi var fler som spelade, även om vi inte gjorde det "ihop". Då blir det också enklare att skapa större events som förhoppningsvis passar alla som prereleaser och liknande, både att informationsflödet blir snabbare och att man enkelt kan kolla intresset. Sen är det ju alltid roligt att snacka magic, se kort man aldrig sett osv osv.. Utrymmet för mys var ju begränsat förra året då nyckeltillgången var som den var men det är ju som sagt åtgärdat nu.

Och ja våra lokaler kanske inte kan konkurrera med porslinan i mysighet för närvarande, då vi inte har samma medel att satsa på detta. tillgängligheten är annorlunda men minst lika bra om inte bättre då vi kan ha öppet precis när vi själva känner för. Det finns nycklar att låna för medlemmar, som då kan spela till sena natten och även på helger och liknande.

17 feb 2015, 22:33
T4

Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt lokalen så att den ska vara i standard med Poslinan men givetvis går det att komma med förslag på förbättringar som vi sedan kan föra vidare, så länge det inte rör sig om för stora ingrepp.

Jag ser bara nackdelar med att vi är uppdelade och jag ser redan nu att de som hängde på Facebook och skrev där inte gör det längre. Så informationen om vad som händer i Magicväg i Karlskrona kommer därmed i framtiden inte att nå ut till alla.

Vi som nu verkligen har tagit tag i att ordna upp Magic-spelandet på Likström ser detta givetvis som ett stort nederlag. Tanken var att vi skulle närma oss varandra, bla genom Pauper som vi tycker att det är ett format som borde passa alla, och på så vis skapa en bättre gemenskap.

Vad jag har hört så har EDH-spelarna nu definitivt stationerat sig på Porslinan men jag vill poängtera att de/ni givetvis är välkomna tillbaka.

Mvh Jonas

03 mar 2015, 19:29
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]